PENGENALAN
- Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang tertentu.
- Ia biasanya melibatkan aktiviti pengumpulan serta analisis data dan penyediaan satu laporan.
- Dalam konteks kurikulum sekolah, projek bermaksud tugasan secara amali.
- Tugasan ini boleh dijalankan secara individu atau secara berkumpulan dan dilaksanakan dalam satu jangkamasa yang munasabah.
- Projek membolehkan pelajar mengintegrasikan pengetahuan serta kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan.
- Penilaian sama ada penilaian guru, kendiri atau rakan sebaya dijalankan pada setiap tahap proses iaitu dari tahap projek mula dirancang sehinggalah ke tahap hasil disiapkan.
- Instrumen yang digunakan boleh berbentuk kontrak , rubrik, senarai semak, sekala kadar dan lain-lain.
- Projek dibuat berdasarkan penguasaan pengetahuan, kebolehan berfikir secara reflektif dan berketrampilan tentang sesuatu perkara mengikut bidang masing-masing.
TUJUAN
- Sebagai satu aktiviti pembelajaran, projek membawa tujuan berikut:
- Menggalakkan pelajar bekerjasama dan menerima tanggungjawab
- Memberi kebebasan kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi
- Memberi peluang menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah
- Memotivasikan pelajar untuk belajar
- Memberi peluang pelajar memainkan peranan sebagai pemimpin
- Membenarkan pelajar menentukan peranan
- Membolehkan pelajar yang mempunyai minat dan kebolehan yang sama bekerja dalam satu kumpulan mengikut kadar yang sesuai dengan kemampuannya
LANGKAH-LANGKAH
Langkah 1 : Menentukan tajuk dan skop Projek
Langkah 2 : Menjalankan penilaian awal projek
Langkah 3 : Melaksanakan strategi
Langkah 4 : Memproses Maklumat
Langkah 5 : Menilai Hasil Projek
Ciri-Ciri Penilaian Projek
- Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual,
- kinestetik)
- Menggunakan jangka panjang.
- Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar.
- Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif.
- Tiada didapati satu jawapan yang benar.
- Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif:
- membuat menyediakan projek
- kumpulan koperatif
- Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan.
- Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
- Peluang menilai pelajar dalam:
- kreativiti
- kemahiran merancang
- integrasi pengetahuan
- kebolehan membuat tugasan bersama orang lain.
- Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu
- Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu
- Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah
- Aktiviti yang bermakna
Dengan itu penilaian projek ini dapat :
- Mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar.
- Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik.
- Membantu pelajarmengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik mungkin.
Jenis-jenis Penilaian Projek
- Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis (main peranan).
- Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model
- Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi.
- Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.
0 comments:
Post a Comment