ISL 7

KAEDAH PENILAIAN BAHASA





a) Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran
b) Penilaian Melalui Soal Jawab




a) PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN


PENGENALAN 
  • Dalam usaha menggalakkan pembelajaran kendiri, para pelajar juga patut diberi hak untuk menentukan apa yang hendak dipelajari, bagaimana pembelajaran itu akan dilaksanakan dan dihasilkan dalam jangka waktu yang ditetapkannya sendiri, bahkan juga corak penilaian tugasannya itu. 
  • Antara kaedah yang paling berkesan untuk tujuan ini ialah penggunaan kontrak pembelajaran.


KONSEP
- Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis. 
Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :
  • Bentuk akhir tugasan dihasilkan 
  • Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?) 
  • Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru 
  • Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja) 
  • Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
  • Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.


FUNGSI KONTRAK PEMBELAJARAN
- Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan pelajar :



  • Mengenal pasti dan merekod objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
  • Kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya.
  • Bukti menunjukkan objektif tercapai.
  • Bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai.
  • Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri.
  • Menghasilkan kerja yang terancang.
  • Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya.




BAGAIMANA KONTRAK PEMBELAJARAN DIGUNAKAN ? 
- Kontrak pembelajaran digunakan dengan pelbagai cara, antaranya:-

1. Penilaian objektif tugasan
  • Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya 
ATAU
  • Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai 

ATAU
  • Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru


2. Hasil Pembelajaran
  • Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana)
  • Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru 


3. Penilaian
  • Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan 

ATAU
  • Guru menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan 

ATAU
  • Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan 

ATAU
  • Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya


FORMAT / BENTUK KONTRAK

Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.




b) PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB



  • Guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dijalankan di dalam kelas.
  • Guru dapat mengetahui kelemhan setiap murid dalam sesuatu topik yang diajarkan.
  • Guru dapat mencari penyelesaian terhadap kelemahan yang dialami oleh murid.
  • Jika ada di antara murid yang tidak faham tentang topik yang diajar, proses pembelajaran akan diulang semula. guru akan mengajar murid yang lemah itu dengan menggunakan kaedah yang lebih mudah lagi.
  • Tujuannya supaya murid itu memahami serta mengikuti segala topik yang sedang diajar itu.

0 comments: