ISL 12

PENILAIAN BAHASA BERASASKAN PROJEK


BROSUR
Definisi 
- Brosur ialah risalah yang memberikan maklumat atau keterangan ringkas tentang sesuatu.

Rubrik Penilaian Brosur 
  • Lemah (0-5)
  • Sederhana (6-8)
  • Cemerlang (9-10)


Kreativiti Dan Keaslian 
  • Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat)
  • Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
  • Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum.


Fungsi 
  • Reka bentuk dan paparan yang salah
  • Rekabentuk dan paparan brosur yang betul tetapi kurang menarik.
  • Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar.


Tatabahasa
  • Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah
  • Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik tetapi masih perlu diperbaiki.
  • Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan.


Ilustrasi 
  • Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi. 
  • Menggunakan iustrasi sekadar mencukupi syarat. 
  • Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai. 


IKLAN
  • Persembahan yang menarik.
  • Pemilihan isi yang menarik .
  • Topik yang menarik .
  • Penggunaan laras bahasa yang sesuai .
  • Ringkas dan padat.
  • Mempunyai ransangan yang lain (gambar, maklumat tambahan).
  • Menarik perhatian.
  • Rekaan yang sesuai.
  • Mengetahui golongan sasar yang difokus.


WEB
  • Persembahan rekaan.
  • Penggunaan teknologi maklumat yang efektif.
  • Pemilihan latar, warna, jenis tulisan dan saiz, dan juga rekaan halaman.
  • Pemilihan topik yang sesuai dan tidak menyentuh isu-isu yang negatif dan 
  • sensitif.
  • Mengetahui golongan sasar yang dikehendaki.
  • Penggunaan laras bahasa yang sesuai.
  • Mempunyai maklumat tambahan.
  • Mempunyai jaringan yang luas


POWER POINT
Definisi 
  • Microsoft Powerpoint adalah pakej persembahan grafiks yang lengkap.
  • Ia menyediakan semua keperluan dalam mengeluarkan persembahan secara professional.
  • Melalui kursus asas ini, persembahan akan dapat dibentuk dengan menghasilkan dari slaid pertama hingga slaid terakhir dengan mendedahkan ciri-ciri tambahan persembahan seperti background format, drawing, colour, transitions dan animations, drawing tools dan ciri-ciri pengawalan masa, yang mana akan memudahkan seseorang untuk menjadi pengendali persembahan yang professional.


Matlamat
  • Menggalakkan pelajar dan guru menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran yang bersifat empatan dan membanyakkan bahan p&p berasaskan ict.

Objektif
  • Merangsangkan para pelajar dan guru mencipta bahan p&p berasaskan ICT.
  • Menjalinkan kerjasama antara pelajar dan guru.


Ciri-Ciri
  • Pemilihan jenis bahan multimedia berasaskan power point menstilah berdasarkan tajuk pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan pelajaran semasa.
  • Bahan yang dipertandingkan mestilah mengikut kriteria seperti berikut:

- Hasil ciptaan sendiri
- Berkonsepkan Pembelajaran Kendiri
- Berasaskan Windows
- Interaktif

Aspek Penilaian Adalah Seperti Berikut :
  • Warna, pengurusan ruang dan kreativiti.
  • Keberkesanan kesinambungan persembahan.
  • Ketepatan isi kandungan.
  • Kelengkapan laporan.
  • Cara penyampaian maklumat.
  • Keistimewaan persembahan.
  • Hasil ciptaa persembahan multimedia yang terpilh akan direkodkan dalam cd.
  • Masa terhad untuk persembahan.

1 comments:

azizatul said...

cantik blog atin